راهنمای محلی خوزستان

ابوالفضل مهدی پور راهنمای تور محلی خوزستان

تصویر نویسنده ابوالفضل مهدی پور

چم سور و دره برکه در لالی

چم سور و دره برکه در لالی

منطقه چم شور یکی مناطق نمونه گردشگری شهرستان لالی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، منطقه چم شور در لالی، یکی از مناطق نمونه گردشگری این شهرستان و استان خوزستان است که طبیعت بهاری آن در روز‌های پایانی فصل زمستان، تصویری زیبا و چشم نواز آفریده است.

هوای دل انگیز، طبیعت سرسبز، رودخانه جاری و طبیعت زیبا و چشم انداز‌های بی نظیر لالی و چم شور سبب شده گردشگران و طبیعت گردان این منطقه را به عنوان مقصد خود برای گردشگری انتخاب کنند.
در منطقه چم شور ۲ مجتمع گردشگری راه اندازی شده است و گردشگران می‌توانند اقامتی خاطره انگیز را در این منطقه تجربه کنند.
چم شور با طبیعتی بکر و چشم اندازی بی نظیر در ۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان لالی و مسیر لالی به اندیکا در استان خوزستان قرار دارد.

منبع : عکاس : وهاب لطفی/الهیارخدری/لالی نیوز

چم سور و دره برکه در لالی

تصویر نویسنده ابوالفضل مهدی پور

برداشت گل در حمیدیه خوزستان

برداشت گل در حمیدیه خوزستان

منطقه «شبیشه» شهرستان حمیدیه در استان خوزستان است .۵۰ سال است که انواع گل از جمله سنبل، آفتابگردان، زنبق و نرگس کشت می‌شود و برداشت آن در ماه‌های نزدیک به عید نوروز برای عرضه در بازار انجام می‌شود.

سید خلیل موسوی/مهر

برداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستانبرداشت گل در حمیدیه خوزستان

تصویر نویسنده ابوالفضل مهدی پور

  روزی، روزگاری، (محلات رامهرمز)

روزی، روزگاری، (محلات رامهرمز)


در دوره‌ی قاجار که خوانین بختیاری، رامهرمز را از دولت وقت خریداری کردند، جنگ بین طوایف بختیاری و عرب بر سر غارت شهر، خاتمه یافت و شهر به آرامش نسبی رسید. این آرامش و امنیت سبب شد تا رامهرمز دوباره رونق گذشته را بازیابد. به همین دلیل، افراد زیادی از شهرهای اطراف به رامهرمز مهاجرت کردند. رامهرمز دارای بازاری بزرگ و چند کاروانسرا بود و این خود نشان‌ از رونق تجارت در این شهر داشت.

در گذشته شهرها در شرایط خاصی رشد و گسترش می‌یافتند‌ و دارای محلات متعدی بودند. در محله‌ها معمولاً چند خانواده از یک طایفه یا نسبت فامیلی، در کنار هم زندگی می‌کردند. این محلات در ارتباط با هم بودند و هر کدام کارکرد خاص خودشان را داشتند. محله‌ها دارای مرکز محله بودند که محل تجمع مردم برای مراسمات خاصی بود. شهر تاریخی رامهرمز هم دارای چند محله بود. اما با توجه به اینکه رامهرمز، باغ‌شهر بود و باغات متعددی داشت محل تجمع مردم اغلب در کنار نهرهای آب، در سایه درختان و یا حتی در خانه‌هایشان بود. در هر کدام از این محله‌ها حسینیه‌ای وجود داشت که در مراسم عاشورا، مردم هر محله، در آنجا تجمع می‌کردند.‌

مراسم عاشورا به صورت مفصل در رامهرمز برگزار می‌شد. با توجه به تنوع اقوام ساکن در رامهرمز که هر کدام آداب و رسوم خاص خودشان را داشتند، مراسم عاشورا را برگزار می‌کردند و این مراسم از چنان اهمیتی برخوردار بود که اگر گاهی به صورت اتفاقی، دسته‌ی عزاداری یک محله، وارد محله‌ی دیگر می‌شد، بین آنها نزاع و درگیری رخ می‌داد.

به گفته بزرگان شهر، این تنها کشمکشی بود که در رامهرمز اتفاق می‌افتاد. زیرا اقوام مختلف همواره با صلح و آرامش در کنار هم زندگی می‌کردند. گاهی هم مراسمات خاصی در قسمت سرای بازار رضاخانی بر پا بود. مثلاً مراسم زورآزمایی پهوانان در آنجا اجرا می‌شد و مردم برای تماشای مراسم در آن مکان جمع می‌شدند. محله‌های رامهرمز عبارت بودند از: محله‌ی علمدار، محله‌ی بهبهانی‌ها، محله‌ی هفت‌تن، محله‌ی دزفولی‌ها، محله‌ی شوشتری‌ها، محله‌ی گچ کوب‌ها، محله‌ی تُل ناردُنگی، محله‌ی عشق آباد، محله‌ی درویشان و محله‌ی ییلاقی‌ها (اِیلاقی‌ها). به نظر می‌آید

قدیمی‌ترین محلات رامهرمز دو محله‌ی هفت‌‌تن و تُل ناردُنگی باشند. هر کدام از این محلات وجه تسمیه خاص خودشان را داشتند. مثلاً نامگذاری دو محله‌ی علمدار و هفت ‌تن به دلیل وجود دو بقعه‌ی علمدار و هفت‌تن است. در محله‌های دزفولی‌ها، شوشتری‌ها، بهبهانی‌ها و ییلاقی‌ها، همانطور که از نام‌شان مشخص است، اقوام دزفولی، شوشتری، بهبهانی و ییلاقی (در رامهرمز افرادی را که از مناطق ییلاق نشین مانند: استان‌های اصفهان و چهارمحال بختیاری به رامهرمز مهاجرت کردند، ییلاقی می‌گفتند) ساکن بودند.

در محله‌ی عشق‌آباد هم نهر آبی وجود داشت. در حاشیه‌ی آن درختان بلندی بود که ساکنان محله، در سایه‌ی آن‌ها جمع می‌شدند و ساعت‌ها مشغول گپ و گفت بودند.

مردم شهر می‌گویند: همیشه صدای جشن و شادی از این محله بلند بود. از این روی به این محله عشق‌ آباد می‌گفتند. در محله‌ی درویشان، چند خانواده درویش ساکن بودند که نام محله به این دلیل است.

معماری بناهای رامهرمز با استفاده از گچ و سنگ بود. از این رو کوره‌های گچ پزی متعددی در رامهرمز بود که گچ بناها را تأمین می‌کرد.پس به این محله‌ گچ‌کوب‌ها می‌گفتند.

در منطقه‌ی تُل ناردُنگی باغ‌های انار خوبی بود که دانه‌ی انار خشک شده‌ی آن (در گویش رامهرمزی به آن ناردُنگمی‌گویند) معروف بود. پس نام این محله تُل ناردُنگی شد. تُل در گویش بختیاری به معنی تپه است.

در دهه‌ی ۴۰ پس از خیابان کشی در شهر رامهرمز، کارکرد محله‌ها به نوعی تغییر یافت. زیرا این معابر از میان محله‌ها و بازار اصلی شهر عبور کرد و به مرور نام معابر اهمیت پیدا کرد. مثلاً خیابانی به اسم شاپور وجود داشت که با گذشت زمان مردم به آن محله‌ی شاپور می‌گفتند.امروزه هم مردم شهر، برخی محله‌ها را با همان نام پیشین می‌شناسند، مانند: محله‌ی علمدار، هفت‌تن، تل ناردنگی، شوشتری‌ها و ایلاقی‌ها. زیرا این محله‌ها، محلات مسکونی بودند که همچنان افراد قدیمی یا فرزندان آن‌ها در آنجا سکونت دارند.

اما محله‌ی گچ کوب‌ها به کلی تغییر کرد. زیرا شهر گسترش یافت و کوره‌ها به صورت کامل از بین رفتند. محله‌ی درویشان هم کاملاً تغییر کرده است.
امروزه محدوده‌‌ی این محلات قدیمی روی نقشه‌‌ی شهری رامهرمز مشخص شده و به آن بافت تاریخی می‌گویند. بافت تاریخی رامهرمز، متأسفانه بسیار مضطرب بوده و ساخت و سازهای متعددی در آن در حال انجام است. این مسأله هویت مردم رامهرمز را نشانه گرفته است. تخریب‌ها چنان‌ در حال پیشروی است که گویا این شهر هیچ‌گاه تاریخ و پیشینه‌ای نداشته است.

نگارش:سارا حسینی

تصویر نویسنده ابوالفضل مهدی پور

چرا مسجد جامع شوشتر به روی گردشگران بسته است؟

چرا مسجد جامع شوشتر به روی گردشگران بسته است؟

یک دوستدار میراث فرهنگی می‌گوید: مسجد جامع شوشتر با همه جاذبه‌ فرهنگی، هنری و تاریخی به علت بسته ‌بودن در ورودی آن و شرایط متعدد دیگر در معرض دید گردشگران قرار ندارد.

ابوالفضل مهدی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: در بیشتر اوقات گردشگران و علاقه‌مندان خارجی و داخلی با در بسته مسجد جامع شوشتر روبه‌رو هستند و در مسجد فقط هنگام نماز و به صورت موقت باز می‌شود.

او با بیان این‌که مسجد جامع شوشتر مانند موزه از جذابیت‌های معماری، تاریخی و فرهنگی برخوردار است افزود: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باتجربه این مسجد از جمله مساجد شبستانی و ستون‌دار به سبک خراسانی است که بعد از مسجد جامع فهرج و تاری‌خانه دامغان و نیز مسجد جامع نایین جزو قدیمی‌ترین مساجد ایران به شمار می‌آید.

این دوستدار میراث فرهنگی معتقد است: با توجه به قدمت و کاربرد هنرهای تجسمی و معماری و از همه مهم‌تر با توجه به این‌که بخشی از فرهنگ مردم با این بنا درآمیخته شده است باید به مسجد جامع شوشتر به عنوان یک موزه نگاه کرد.

وی با اشاره به این‌که مسجد جامع شوشتر از سال‌های گذشته زیر نظر اداره اوقاف قرار دارد، خاطرنشان کرد: اداره اوقاف به عنوان متولی این بنای تاریخی هیچ‌گونه هزینه‌ای برای مرمت مسجد متقبل نمی‌شود و تمام مرمت‌ها و ساماندهی‌ها به دست اداره میراث‌ فرهنگی صورت می‌گیرد.

مهدی‌پور اضافه کرد: با توجه به آسیب‌هایی که در سال‌های اخیر بر اثر عوامل جوی و گذشت زمان به مسجد وارد شد در راستای حفاظت و صیانت این اثر ارزشمند تاریخی عملیات مرمت، بازسازی و استحکام‌بخشی قسمت‌های آسیب‌دیده به صورت مستمر ادامه دارد.

او با بیان این‌که با گذشت زمان، مصالح به‌کار رفته در بناهای تاریخی دچار فرسودگی می‌شوند، تاکید کرد: لازم است هر سال قسمت‌های مختلف مسجد جامع که بیشتر در معرض خطر قرار دارند مرمت شوند.

مهدی‌پور گفت: همچنین مناره‌ مسجد جامع که ممکن است به علت شکستگی لوله‌های آب شهری دچار تزلزل شود باید به صورت دوره‌ای مورد بازدید کارشناسان مربوطه قرار بگیرد.

مسجد جامع از بناهای تاریخی و اسلامی شوشتر و استان خوزستان است. ساخت این مسجد در شهر باستانی شوشتر بعد از فتح مسلمانان و اسلام آوردن مردم در سال ۲۵۴ قمری در زمان سیزدهمین خلیفه عباسی «المعتزبالله المتوکل» که در زمان امام حسن عسکری (ع) خلافت می‌کرد آغاز شد. این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۵ با شماره ۲۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و مالکیت آن در اختیار اداره اوقاف گذاشته شد.

منبع: ایسنا

شوشتر شهری به قدمت تاریخ | مسجد جامع شوشتر

تصویر نویسنده ابوالفضل مهدی پور

گشایش نمایشگاه هوایی راهیان نور در دزفول

گشایش نمایشگاه هوایی راهیان نور در دزفول

بیست‌ودومین نمایشگاه هوایی راهیان نور پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول برای به نمایش گذاشتن بخشی از توان نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، نمایشگاه بزرگ هوایی راهیان نور در پایگاه چهارم شکاری وحدتی دزفول تا 22 اسفند میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود؛ این نمایشگاه در حوزه‌های توانمندی و تجهیزات نیروی هوایی، پرواز جنگنده‌ها بر فراز نمایشگاه، بازآماد و تعمیرات هواپیما و همچنین بخش فرهنگی در حال برگزاری است.

از جمله هواپیماها، پهپادها و موشک‌های ارائه شده در این نمایشگاه می‌توان به هواپیماهای F14 ، F4 ،F5 ، PC-7 ، F7 ، MIG-29 ، SU-24 ، نفربر آبی‌خاکی BTR ، موشک‌های ستار و سجیل و زوبین و پهپادهای آرش و کمان12 اشاره کرد.

نمایشگاه هوایی راهیان نور دزفول شامل غرفه تجهیزات هوایی، نظامی، موشکی، پهپادی و همچنین غرفه های فرهنگی و هنری است و در حاشیه آن جنگنده های شکاری نیروی هوایی در 2 نوبت صبح و عصر به انجام پرواز نمایشی می پردازند.

نمایشگاه هوایی راهیان نور نیروی هوایی از جمله جاذبه‌های گردشگری دوران دفاع مقدس در خوزستان است که هر سال مورد استقبال گسترده کاروان‌های راهیان نور و مسافران نوروزی قرار می‌گیرد. پایگاه چهارم شکاری دزفول با اجرای یک هزار و 515 سورتی پرواز برون مرزی در دوران دفاع مقدس نقش مهمی در بمباران مواضع دشمن بعثی و پشتیبانی از رزمندگان داشت.

دزفول در شمال استان خوزستان در دوران دفاع مقدس مورد اصابت 176 موشک دوربرد، 489 بمب و راکت و پنج هزار و 821 گلوله توپ دشمن قرار گرفت.

گشایش نمایشگاه هوایی راهیان نور در دزفول

معرفی رسانه

ابوالفضل مهدی پور
تورلیدر محلی خوزستان
کارشناس هنر و معماری
دانشجوی کارشناسی تاریخ
اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان
رزرو اقامت و اسکان در هتل-ویلا-خانه مسافر-اقامت های بوم گردی
مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

شماره های هماهنگی:
تلگرام و واتس  آپ
09302318746
..........
09166062113
ایمیل:
abolfazlmehdipoor@yahoo.com
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
.............. logo-samandehi .............. شعار سال ۱۴۰۳ ..........  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ