راهنمای محلی خوزستان

ابوالفضل مهدی پور راهنمای تور محلی خوزستان

تصویر نویسنده ابوالفضل مهدی پور

بوم‌گردی در حمیدیه

بوم‌گردی در حمیدیه

شهرستان حمیدیه دارای‌ روستاهای گردشگری مانند طویبه و شعیبیه است، اهالی این روستاها علاوه بر کشت انواع سبزی، در بخشی از کشتزارهای خود، گل‌های نرگس، آفتابگردان، شب بو و همیشه بهار می‌کارند. زاغه‌های ارتش در دوران دفاع مقدس و اولین سد تنظیمی استان که در مسیر روستای خسرج است از مکان‌های دیدنی حمیدیه هستند.قایق سواری در رود کرخه از دیگر تفریحات گردشکران در حمیدیه است.

روستای طویبه روستای گردشگری و بوم گردی در شهرستان حمیدیه است. روستای طویبه روستای گردشگری و بوم گردی در شهرستان حمیدیه است. زنان در این روستا مشغول پخت نان برنج هستند. روستای طویبه روستای گردشگری و بوم گردی در شهرستان حمیدیه است. روستای طویبه روستای گردشگری و بوم گردی در شهرستان حمیدیه است که در آن صنایع دستی و محصولات بافته شده از برگ درخت خرما در معرض دید گردشگران قرار دارد. روستای طویبه روستای گردشگری و بوم گردی در شهرستان حمیدیه است که در آن محصولات غذایی با محوریت خرما و صنایع دستی حصیربافی به گردشگران عرضه می‌شود. روستای طویبه روستای گردشگری و بوم گردی در شهرستان حمیدیه است. روستای طویبه روستای گردشگری و بوم گردی در شهرستان حمیدیه است. روستای طویبه روستای گردشگری و بوم گردی در شهرستان حمیدیه است. روستای طویبه روستای گردشگری و بوم گردی در شهرستان حمیدیه است. روستای طویبه روستای گردشگری و بوم گردی در شهرستان حمیدیه است. شنزارها در مسیر روستای خسرج که می تواند مکانی برای تفریح و ماشین سواری در شن و ماسه ها تبدیل شود. شنزارها در مسیر روستای خسرج که می تواند مکانی برای تفریح و ماشین سواری در شن و ماسه ها تبدیل شود. شنزارها در مسیر روستای خسرج که می‌تواند به جایگاهی برای تفریح و ماشین سواری در شن و ماسه ها تبدیل شود. روستای شعیبیه محل کاشت گل‌هایی مانند آفتابگردان، شب بو، همیشه بهار و نرگس و همچین سبزیجات در استان خوزستان است. روستای شعیبیه محل کاشت گل‌هایی مانند آفتابگردان، شب بو، همیشه بهار و نرگس و همچین سبزیجات در استان خوزستان است. روستای شعیبیه محل کاشت گل‌هایی مانند آفتابگردان، شب بو، همیشه بهار و نرگس و همچین سبزیجات در استان خوزستان است. روستای شعیبیه محل کاشت گل‌هایی مانند آفتابگردان، شب بو، همیشه بهار و نرگس و همچین سبزیجات در استان خوزستان است. روستای شعیبیه که محل کاشت گل‌هایی مانند آفتابگردان، شب بو، همیشه بهار و نرگس و همچین سبزیجات در استان خوزستان است. روستای شعیبیه محل کاشت گل‌هایی مانند آفتابگردان، شب بو، همیشه بهار و نرگس و همچین سبزیجات در استان خوزستان است. روستای شعیبیه که محل کاشت گل‌هایی مانند آفتابگردان، شب بو، همیشه بهار و نرگس و همچین سبزیجات در استان خوزستان است. روستای شعیبیه که محل کاشت گل‌هایی مانند آفتابگردان، شب بو، همیشه بهار و نرگس و همچین سبزیجات در استان خوزستان است. روستای شعیبیه محل کاشت گل‌هایی مانند آفتابگردان، شب بو، همیشه بهار و نرگس و همچین سبزیجات در استان خوزستان است. زاغه‌های ارتش که در زمان جنگ تحمیلی برای نگهداری مهمات از آنها استفاده می‌شد. زاغه‌های ارتش که در زمان جنگ تحمیلی برای نگهداری مهمات از آنها استفاده می‌شد. زاغه‌های ارتش که در زمان جنگ تحمیلی برای نگهداری مهمات از آنها استفاده می‌شد. سد تنظیمی حمیدیه اولین سد تنظیمی استان خوزستان است که پیش از انقلاب ساخته شده است. سد تنظیمی حمیدیه اولین سد تنظیمی استان خوزستان است که پیش از انقلاب ساخته شده است. سد تنظیمی حمیدیه اولین سد تنظیمی استان خوزستان است که پیش از انقلاب اسلامی  ساخته شد. قایق سواری در رود کرخه از دیگر تفریحات گردشکران در حمیدیه است. قایق سواری در رود کرخه از دیگر تفریحات گردشکران در حمیدیه است. قایق سواری در رود کرخه از دیگر تفریحات گردشکران در حمیدیه است.

تصویر نویسنده ابوالفضل مهدی پور

کارگاه احرامی‌بافی در شوشتر

کارگاه احرامی‌بافی در شوشتر

یکی از میراث‌های تاریخی شوشتر، یک نوع هنر پارچه‌بافی است که به آن «اِحرامی‌بافی» می‌گویند. مردم شوشتر در گذشته این دست‌بافته را بدون نقش به عنوان پوشش اِحرام برای استفاده در مناسک حج می‌بافتند.

شوشتر، یکی از زیباترین شهرهای استان خوزستان در دل خود گنجینه‌های فراوانی از دوران کهن برای مردم امروز به یادگار دارد. یکی از این یادگارهای زیبا، یک نوع هنر پارچه‌بافی است که به آن «اِحرامی‌بافی» می‌گویند. آن گونه که در تاریخِ این هنر پارچه‌بافی ذکر شده است مردم شوشتر در گذشته این دست‌بافته را بدون نقش به عنوان پوشش اِحرام برای استفاده در مناسک حج می‌بافتند. امروز اما این دست بافته در ابعاد مختلف و با طرح و نقش‌های گوناگون بافته می‌شود.

در سال گذشته مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی کشور از کارگاه‌های احرامی‌بافی برای ثبت ملی شهر شوشتر به عنوان شهر احرامی ایران بازدید کرد و این هنر به نام شوشتر به ثبت ملی رسید.

کارگاه‌های احرامی‌بافی متعددی در شوشتر فعالیت می‌کنند و کارگاه خانم برگریزان در سرای افضل، یکی از این کارگاه‌ها است. دستگاه سنتی احرامی­‌بافی، رنگ‌ها و نقوش متقارن زیبای روی احرامی و صدای آرامش‌بخش دفه (ابزاری که برای کوبیدن پودها از آن استفاده می‌­شود) هر بیننده‌ای را وا می‌دارد که روبه‌روی این اتفاق کهن که توانسته از هزارتوی تاریخ خود را به این عصر برساند، خیره بایستد.

مرضیه برگریزان، هنرمند و صاحب کارگاه احرامی‌بافی درباره این هنر دست‌بافته به خبرنگار ایکنای خوزستان، گفت: احرام‌بافی از رشته‌های بومی استان خوزستان است و قدمت چند هزارساله دارد. در گذشته احرام بدون طرح و ساده بافته می‌شد و برای احرام خانه خدا از آن استفاده می‌شد، اما به تدریج روز به روز پیشرفته‌تر شد و در حال حاضر نقش‌های متنوعی در آن به کار می‌رود.

این هنرمند افزود: با توجه به اندازه‌ و ابعاد احرامی، استفاده‌های مختلفی از آن می‌‌شود. سجاده، روفرشی، رومبلی، تزئینات دیوار ازجمله کاربردهای احرامی است. پود این کار از پشم و تار آن از پنبه است. سعی ما این است که از پشم طبیعی گوسفند در آن استفاده کنیم که رنگ پس ندهد.

برگریزان که خود مدرس احرام‌بافی است و علاقه‌مندان بسیاری را در طول ۳۰ سال فعالیت در عرصه احرامی‌بافی با این هنر پارچه‌بافی آشنا کرده است، گفت: ۲۲ سال در کمیته امداد امام خمینی(ره) مشغول آموزش شدم و در این مدت به ۷۰۰ مددجو آموزش دادم و این کار به منبع درآمد آنها تبدیل شد.

علی محمد چارمحالی، کارشناس میراث فرهنگی شوشتر نیز در معرفی این هنر بومی شوشتر گفت: هنر «احرامی‌ بافی» یا «احرومی‌ بافی» از دست‌بافته‌های شهرستان شوشتر است. «احرومی» یک نوع دست بافته است که در ابعاد متفاوت بافته می‌شود و ابعاد آن گاهی در یک متر و ۲۰ سانتی‌متر در هشتاد و گاه بزرگ‌تر بافته می‌شود.

وی درباره تاریخچه این هنر در بین صنایع‌دستی شوشتر اظهار کرد: در گذشته از این دست‌بافته به عنوان فرش شوشتری یاد شده است و در کتاب‌ها منظور از فرش شوشتری، احرامی است. امروز این دست بافته برای کاربردهایی همچون پادری، سجاده نماز و فرش استفاده می‌‌شود.

این کارشناس میراث فرهنگی گفت: دست بافته‌های شهرستان شوشتر ریشه کهن دارند. ازسال‌های گذشته که پروند شهر ملی بسته شد، شوشتر به عنوان شهر ملی احرامی بافی در ایران معرفی شد و هم اکنون در سطح کشور شوشتر را به عنوان شهر ملی احرامی می‌شناسند.

احرامی ­بافی ، یکی از رشته­ های پارچه ­بافی سنتی ایران و رشته بومی استان خوزستان محسوب می شود این منسوج ، بافت ه­ای از الیاف پشم و پنبه با طرح ­های ساده ی هندسی است ؛ کهن شهر شوشتر یکی از مهمترین مراکز بافت احرامی خوزستان به شمار می آید

پ.ن:احرامی از جمله صنایع دستی ایران بوده که کارگاه‌های تولید آن از سال‌ها پیش در شوشتر فعال بوده‌اند. احرامی پارچه‌ای است با تار پنبه‌ای و پود پشمی به رنگ‌های سرمه‌ای، زرد، سبز، سفید، نارنجی، قرمز و… که در شوشتر بافته می‌شود.

احرامی ­بافی، یکی از رشته­ های پارچه ­بافی سنتی ایران و رشته ی بومی استان خوزستان است. این منسوج، بافت ه­ای از الیاف پشم و پنبه با طرح ­های ساده ی هندسی است که به وسیله ی دستگاه پارچه ­بافی دستی بافته می­شود. در گذشته، نوع بدون نقش این دست­ بافته را به عنوان پوشش احرام در اجرای مناسک حج به ­کار می­ بردند، اما هم ­اکنون احرامی در اندازه­ های گوناگون در قالب سجاده، پادری، روفرشی، روتختی، کیف و محصولات مشابه بافته می­ شود.

پارچه احرامی دورنگ است که عموماً سیاه و سفید بوده ، اما به رنگهای سبز و سفید قرمز و سفید دیده شده است و یک صنعتگر بافنده می تواند روزانه ۴ عدد احرامی به اندازه های ۷۰×100 سانتیمتر را تولید نماید . این فرآورده ها در قدیم بیشتر مورد استفاده حجاج قرار می گرفته و در حال حاضر با تغییر کاربری به عنوان رومیزی ، سجاده ، جانماز و … مورد استفاده است .

طرح ­ها، نقشه ­ها و رنگ­ بندی زاییده ی ذهن خلاق بافنده است و اغلب از یک شکل کلی پیروی می­ کند. به دلیل ماهیت بافت این نوع دست­ بافته، اجرای نقوش گردان و منحنی امکان ­پذیر نیست و نقش ­ها هندسی و متقارن هستند. رایج ­ترین طرح­های احرامی خوزستان عبارتند از: طرح لوزی، طرح کاجی، طرح لوزی در لوزی، طرح راه راه ساده، طرح راه راه تی­خروسی، طرح آجر­کاری، طرح پروانه، طرح خشتی، طرح عروسکی و طرح بوسه ی دو ماهی.

نقوش دست­ بافته­ های احرامی به نوعی بازنمود نقوش سفالینه­ های تمدن شوش با قدمت چند هزار ساله است. رنگ­ های به­ کاررفته در احرامی رنگ­ هایی شاد، درخشان و روشن مانند قرمز، زرد، آبی، سبز و سفید است. در حال حاضر اکثر احرامی ­های خوزستان در ابعاد 110*70 و 100*150 بافته می­ شود. دستگاه سنتی احرامی­بافی از نوع دووردی است. دستگاه احرامی­ بافی به­ صورت ثابت در کارگاه مستقر می ­شود و نخ ­های تار به شکل افقی بر روی آن قرار می ­گیرند. ب

یشتر قطعات این دستگاه مشابه سایر دستگاه­های نساجی سنتی از جنس چوب است. از جمله ابزار مورداستفاده در این بافت سنتی می­توان به این موارد اشاره کرد: 1- دفه، ابزاری است که برای کوبیدن پودها از آن استفاده می ­شود؛ 2- لیت، قطع ه­ای مستطیل ­شکل از جنس نی مرداب که نخ ­های چله از میان این تیغه عبور می­ کنند؛ 3- بلول (ماسوره) لوله باریک و کوتاهی است که نخ پود به دور آن پیچیده می ­شود؛ و 4- چرخ­ ماسوره­ تابی که شامل دو چرخ بزرگ و کوچک است که با چرخاندن چرخ بزرگ، چرخ کوچک دستگاه نیز می­ چرخد و نخ را به دور ماسوره می­ پیچد. از مهمترین مراکز بافت احرامی خوزستان می­ توان به شهرستان­ های شوشتر شاره کرد.

مواد اولیه این رشته پشم و پنبه است که در حال حاضر در ابعاد مختلف و گاهی به طول ۳ متر برای کاربردهای متفاوت تولید می‌شود

شوشتر در حوزه صنایع دستی به عنوان شهر ملی احرام بافی معرفی شده است

عکس:ایکنا

تصویر نویسنده ابوالفضل مهدی پور

سینما شیرینِ» آبادان

سینما شیرینِ» آبادان

سینما شیرین در سال ۱۳۱۰ (دوره پهلوی اول) توسط یک تاجر هندی ساخته شد و تنها سینمای غیردولتی آن زمان و نخستین سینمای مجهز آبادان به شمار می‌رفت. این سینما که دوطبقه آن سرپوشیده بود، یک سالن نمایش تابستانی نیز داشت و پس از آنکه جنگ جهانی به پایان رسید دو طبقه دیگر نیز به آن اضافه و بر همین اساس به بزرگترین سینمای ایران تبدیل شد. این سینما که اکنون در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، در تملک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. این سینما مانند بسیاری دیگر از سینماهای آبادان پس از شروع جنگ ایران و عراق به تعطیلی کشیده شد و خسارت‌هایی نیز در اثر جنگ به آن وارد شد.

فرید حمودی/فارس

«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان«سینما شیرین» آبادان

تصویر نویسنده ابوالفضل مهدی پور

زرتشتیان اهواز

زرتشتیان اهواز

زرتشتیان اهواز که از جمعیت قابل توجهی برخوردار بودند و هم اکنون به مانند بسیاری از اقوام مهاجرت کرده اند، دارای یک آرامستان و دو نیایشگاه و همایشگاه در محله های امانیه و کیانپارس هستند.نیایشگاه و آرامستان زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون رشیدی در سال ۱۳۳۳ در اهواز بنا شد.همچنین زمین همایشگاه فرهنگی ورزشی زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون اهدا اما توسط انجمن زرتشتیان اهواز احداث شد

مهدی پدرام خو/تسنیم

.نیایشگاه و آرامستان زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون رشیدی در سال 1333 در اهواز بنا شد.نیایشگاه و آرامستان زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون رشیدی در سال 1333 در اهواز بنا شدزرتشتیان اهواز که از جمعیت قابل توجهی برخوردار بودند و هم اکنون به مانند بسیاری از اقوام مهاجرت کرده اند، دارای یک آرامستان و دو نیایشگاه و همایشگاه در محله های امانیه و کیانپارس هستند.نیایشگاه و آرامستان زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون رشیدی در سال 1333 در اهواز بنا شدزمین همایشگاه فرهنگی ورزشی زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون اهدا اما توسط انجمن زرتشتیان اهواز احداث شدزمین همایشگاه فرهنگی ورزشی زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون اهدا اما توسط انجمن زرتشتیان اهواز احداث شدزرتشتیان اهواز.نیایشگاه و آرامستان زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون رشیدی در سال 1333 در اهواز بنا شدزرتشتیان اهواززمین همایشگاه فرهنگی ورزشی زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون اهدا اما توسط انجمن زرتشتیان اهواز احداث شدزرتشتیان اهواز.نیایشگاه و آرامستان زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون رشیدی در سال 1333 در اهواز بنا شد.نیایشگاه و آرامستان زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون رشیدی در سال 1333 در اهواز بنا شدزرتشتیان اهواز که از جمعیت قابل توجهی برخوردار بودند و هم اکنون به مانند بسیاری از اقوام مهاجرت کرده اند، دارای یک آرامستان و دو نیایشگاه و همایشگاه در محله های امانیه و کیانپارس هستندزرتشتیان اهواز که از جمعیت قابل توجهی برخوردار بودند و هم اکنون به مانند بسیاری از اقوام مهاجرت کرده اند، دارای یک آرامستان و دو نیایشگاه و همایشگاه در محله های امانیه و کیانپارس هستندزمین همایشگاه فرهنگی ورزشی زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون اهدا اما توسط انجمن زرتشتیان اهواز احداث شد.نیایشگاه و آرامستان زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون رشیدی در سال 1333 در اهواز بنا شدزمین همایشگاه فرهنگی ورزشی زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون اهدا اما توسط انجمن زرتشتیان اهواز احداث شدزرتشتیان اهواز که از جمعیت قابل توجهی برخوردار بودند و هم اکنون به مانند بسیاری از اقوام مهاجرت کرده اند، دارای یک آرامستان و دو نیایشگاه و همایشگاه در محله های امانیه و کیانپارس هستندزرتشتیان اهواز که از جمعیت قابل توجهی برخوردار بودند و هم اکنون به مانند بسیاری از اقوام مهاجرت کرده اند، دارای یک آرامستان و دو نیایشگاه و همایشگاه در محله های امانیه و کیانپارس هستندزمین همایشگاه فرهنگی ورزشی زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون اهدا اما توسط انجمن زرتشتیان اهواز احداث شدزرتشتیان اهواززرتشتیان اهواززرتشتیان اهواز که از جمعیت قابل توجهی برخوردار بودند و هم اکنون به مانند بسیاری از اقوام مهاجرت کرده اند، دارای یک آرامستان و دو نیایشگاه و همایشگاه در محله های امانیه و کیانپارس هستندزمین همایشگاه فرهنگی ورزشی زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون اهدا اما توسط انجمن زرتشتیان اهواز احداث شدزرتشتیان اهواززرتشتیان اهواززرتشتیان اهواز که از جمعیت قابل توجهی برخوردار بودند و هم اکنون به مانند بسیاری از اقوام مهاجرت کرده اند، دارای یک آرامستان و دو نیایشگاه و همایشگاه در محله های امانیه و کیانپارس هستندزرتشتیان اهواز که از جمعیت قابل توجهی برخوردار بودند و هم اکنون به مانند بسیاری از اقوام مهاجرت کرده اند، دارای یک آرامستان و دو نیایشگاه و همایشگاه در محله های امانیه و کیانپارس هستند.نیایشگاه و آرامستان زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون رشیدی در سال 1333 در اهواز بنا شد.نیایشگاه و آرامستان زرتشتیان اهواز توسط ارباب فریدون رشیدی در سال 1333 در اهواز بنا شدزرتشتیان اهواززرتشتیان اهواز

تصویر نویسنده ابوالفضل مهدی پور

  «قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان

«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان

یکی از جاذبه های شهر آبادان، قبرستان انگلیسی ها با ۵۳۶ نفر از کارمندهای پالایشگاه، متخصصین، مهندسین و خانواده های انگلیسی هاست.

آرامگاه ارامنه‌ی آبادان هم در منطقه‌ی «شطیط»، در جنوب شرقی آبادان، بالاتر از اروندکنار، جنب تانک «فارم»، چسبیده به بلوار شهید «علی عیسی‌زاده» قرار دارد. این آرامگاه حدود هزار و پانصد مترمربع مساحت دارد. در محدوده این قبرستان حدود سی صد و بیست مقبره وجود دارد که یادمان رفتگان را به جای سنگ، روی قالب‌های سیمانی و عموماً به خط و زبان ارمنی نوشته‌‌اند. شماره‌هایی که با رنگ روی یکایک مقابر زده شده است حاکی از این است که ظاهراً، یکبار توسط شورای خلیفه‌گری ارامنه از آن‌ها گزارش و آماربرداری شده است. این مکان هم از محل‌هایی است که می‌توانید، در آن از روی سنگ قبرها به گستره‌ی زندگی ارامنه‌ی این شهر پی ببرید.

نزدیک بودن به پالایشگاه آبادان که محل کار انگلیسی ها بود، از ویژگی های این قبرستان است. لازم به ذکر است ۳۰ قبر این قبرستان در دولت محمد خاتمی و با تقاضای کنسولگری هلند در ایران نبش و اجساد تحویل آنها شد.

فرید حمودی/فارس

«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان«قبرستان انگلیسی‌ها» در آبادان

معرفی رسانه

ابوالفضل مهدی پور
تورلیدر محلی خوزستان
کارشناس هنر و معماری
دانشجوی کارشناسی تاریخ
اراِیه کلیه خدمات گردشگری در استان خوزستان
برگزاری انواع تورهای گردشگری در سطح استان خوزستان
رزرو اقامت و اسکان در هتل-ویلا-خانه مسافر-اقامت های بوم گردی
مشاوره وراهنمایی به علاقه مندان و دانشجویان درحوزه گردشگری و فرهنگی

منتخب مرحله اول  جشنواره دزفول گرام ۹۷

برگزیده  و رتبه دوم در یازدهمین جشنواره ملی
رسانه های  دیجیتال کشور  سال ۹۸

برگزیده پویش زندگی از نو سال ۹۹

شماره های هماهنگی:
تلگرام و واتس  آپ
09302318746
..........
09166062113
ایمیل:
abolfazlmehdipoor@yahoo.com
پیوندهاوشبکه های اجتماعی
.............. logo-samandehi .............. شعار سال ۱۴۰۳ ..........  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=  height=

آمارگیر وبلاگ